V dnešní době je několik dostupných open-source (zdarma) CMS (Content Managment System – Redakčních systémů) jako je WordPress, Drupal a nebo Joomla. Tyto systémy jsou open-source, tzn, že jsou volně dostupné a můžeme je použít i pro komerční účely ve firmách. Nedávno jsem narazil na pěkný článek na téma „Why Digital Marketers Can’t Ignore WordPress“, který mě inspiroval k napsáni tohoto článku. V naší společnosti využíváme nejvíce systém WordPress, takže si pojďme říci něco více o tomto systému. Zajímavostí je, že můžeme velmi jednoduše realizovat digitální marketing pomocí WordPressu prostřednictvím několika rozšíření, ale o tom později.
WordPress
V dnešní době je to pravděpodobně nejpoužívanější systém pro malé a střední podniky v případě, že se nerozhodnout pro vývoj vlastního systému. Systém WordPress má za sebou velkou komunitu lidí, která se stará o jeho rozvoj, takže stále reflektuje na aktuální požadavky trhu. Hlavní stránky tohoto systému jsou na webu WordPress.org, ale existuje i česká mutace stránek na adrese cs.wordpress.org, kde můžete najít vždy nejnovější verzi systému. Pokud nechcete instalovat systém na svém serveru, ale pouze využívat výhod systému WordPress, můžete si nastavit svůj pracovní prostor na adrese WordPress.com, kde můžete vytvářet vlastní stránky či blogy.
Výhody WordPressu
- Jednoduchý na používání a lehce přizpůsobitelný.
- Jedná se o Open-source neboli je zdarma.
- Jedná se o velký ekosystém – s velkou komunitou uživatelů, včetně firem, vzniká k němu velké množství dalších rozšíření.
Digitální marketing pomocí WordPressu
Systém WordPress je označován jako SEO-friendly CMS, to znamená, že již v základní verzi si můžete vybrat, zda chcete mít URL stránek tvořen z nadpisů, což je jedno ze základních pravidel SEO optimalizace. Dále pak existuje rozšíření (plugin) Yoast SEO, které je prakticky standardem ve WordPressu. Tento plugin vás upozorní na nedostatky ve vaší SEO a nabídne dokonce i rady, jak tyto nedostatky odstranit. Takže z hlediska digitálního marketingu je WordPress ideální volba pro zajištění propagace na webu, protože jde co nejvíce naproti dnešním požadavkům vyhledávačů. Další volba z aplikace digitálního marketingu pomocí WordPressu je možnost prostřednictvím dalších pluginů umožnit automatické publikování článků na sociální sítě, nebo nastavení „pěkného“ zobrazování odkazů ze stránek na sociálních sítích, atd.
Rozšíření WordPressu
Jak již jsem se zmínil o rozšíření ve WordPressu, jedná se o tzv. pluginy, které můžete najít na adrese WordPress.org/plugins – jedná se o oficiální repositář s několika tisíci pluginy.
Zde je přehled několika nejčastěji používaných pluginů:
- Contact Form 7 – plugin pro tvorbu vlastních kontaktní formulářů
- Yoast SEO – plugin pro SEO
- Jetpack – plugin, který vám umožní sdílení na sociální sítě, nebo základní statistiky
- Google Analytics Dashboard for WP – pro zobrazovaní dat z Google Analytics
Mobilní zařízení
Ve světě již skoro 70% uživatelů prohlíží webové stránky na mobilu (Facebook tvrdí, že má až 80% přístupu ke svým službám z mobilního zařízení). V České republice mluvíme o 40% uživatelů prohlížejících web pomocí mobilního zařízení. Takže z těchto statistik jasně plyne, že moderní web musí být připraven na mobilní zařízení. Dnes mluvíme o tzv. responzivním vzhledu (neboli vzhledu přizpůsobitelném podle požívaného zařízení), který je v podstatě již nutností pro jakékoliv webové stránky. Jde o to, že web se nějak zobrazuje na klasickém desktopu a jinak na mobilním zařízení či tabletu. Vzhledem k tomu, že WordPress umožňuje používat responzivní vzhled, je pak ideální volbou pro nové weby.
Pokud Vás tato problematika zajímá více, můžete se přihlásit do certifikovaného kurzu Digitální marketing, kde jsou tato témata probírána v rámci modulu 2. SEO a 8. mobilní marketing. Tento článek obsahuje jen základní informace. V kurzu jsou pak probírány reálné příklady z praxe a jde se hlouběji i do teorie.
V případě dalších dotazů na digitální marketing pomocí WordPressu mě neváhejte kontaktovat na email LPodmolik.ml@poc-sluzba.cz